lördag 4 januari 2014

Tryckprovning på egen hand

Det börjar bli dags att kolla på tryckprovning och termografering av villan för att hitta läckor i plasten/tejpningen.
Det skulle kosta över 10 000 kr att ta hit ett företag som trycksätter huset med en Blowerdoor, termograferar och skriver en rapport.
En blowerdoor
Jag tänkte att jag har ju redan en takfläkt till spisen och om man bara kan mäta luftflödet genom den och övervaka trycket i huset så borde man kunna göra det själv.
En bra kamera kan man hyra för 1000kr/dygn

En tryckmätare hittade jag på amazon.com för 270kr inkl frakt
Tryckmätare -10 till 700Pa

Undertrycket ska vara 50Pa när man provtrycker.

För att kolla flödet så köper jag ett flödesmätardon FMU från Lindab som passar på spiroröret. Differanstrycket över donet mäter jag med ovanstående tryckmätare.


Takfläkten vilpe E220P bör klara uppgiften om huset är så tätt som vi vill ha det. Takfläkten kan vi styra antingen med en steglös tyristorkontroller för ca 500kr. En femstegstransformator går också (ger mindre oljud) men då kan man inte justera till exakt 50Pa utan få då interpolera värderna.
Fläktkurva Vilpe E220P
Uppmätt tryck vs flödet i ett FMU-don

En normal, nybyggd villa läcker ca 0,4 l/s/m². I bästa fall kan man komma ner till 0,2.
Passivhus har kravet på 0,3.
I vårt fall, med 270 m2 motsvarar det (0,3) ett flöde på 81 l/s.
Ett 100 eller 125-don blir utmärkt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar